correspondent |
Friday, January 31, 2003
٭ ØÙ‚وق Ù�راموش شده مطبوعات Ùˆ خبرنگاران ØÙ…يد ضيايي پرور ØØ¶ÙˆØ± خبرنگاران در جلسات عمومي نهادها، دستگاه ها، وزارتخانه ها Ùˆ سازمان هاي دولتي، ØÙ‚ÙŠ بديهي است كه قانون اساسي Ùˆ قانون مطبوعات آن را به رسميت شناخته است.
........................................................................................اصل 24 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ØªØµØ±ÙŠØ Ù…ÙŠ كند: نشريات Ùˆ مطبوعات در بيان مطالب هستند مگر آنكه مخل به مباني اسلام يا ØÙ‚وق عمومي باشد. ماده 5 قانون مطبوعات نيز اشعار مي دارد:«كسب Ùˆ انتشار اخبار داخلي Ùˆ خارجي كه به منظور اÙ�زايش آگاهي عمومي Ùˆ ØÙ�ظ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø¬Ø§Ù…Ø¹Ù‡ مي باشد با رعايت اين قانون ØÙ‚ قانوني مطبوعات است.» متاسÙ�انه اخيرا رسم شده است كه خبرنگاران رسانه ها را به Ù…ØØ§Ù�Ù„ رسمي راه نمي دهند Ùˆ در عوض يك نهادي به نام روابط عمومي يا مسؤول دÙ�تر Ùˆ يا هر شخص ديگري، خبر آن جلسه را تنظيم Ùˆ براي رسانه ها ارسال مي كند. اين خبر طبعا باب طبع مسؤولان آن جلسه بوده Ùˆ كاملا شسته Ùˆ رÙ�ته Ùˆ بي خطر Ùˆ البته بي خاصيت Ùˆ گاهي هم جهت دار Ùˆ رپرتاژ آگهي براي آن دستگاه يا شخص يا مسؤول است. Ù�رداي آن روز هم همه رسانه ها، اعم از راديو Ùˆ تلويزيون Ùˆ مطبوعات يك متن ثابت Ùˆ تكراري را چاپ مي كند كه جز خسته كردن، اعصاب خرد كردن Ùˆ تنÙ�ر مخاطب ارمغان Ùˆ پيامدي به دنبال ندارد. آن وقت مردم ØÙ‚ خواهند داشت چنين قضاوت كنند كه همه روزنامه ها از روي دست هم خبرها را مي نويسند يا اخبار راديو Ùˆ تلويزيون را كپي مي كنند، علتش هم آن است كه اين دو رسانه صوتي Ùˆ تصويري سريعتر از رسانه هاي نوشتاري اخبار را منتشر مي كنند. در نظام جمهوري اسلامي كه متكي بر آرا مردم است به جز موارد امنيتي كه ممكن است انتشار خبرهاي چنين جلساتي، باعث سو استÙ�اده دشمنان يا تشويق اذهان عمومي شود، تمام جلسات، نهادها، قواي سه گانه، كنÙ�رانس ها، ديدارها، نشستها Ùˆ تصميم گيريها بايد علني باشد Ùˆ در منظر اÙ�كار عمومي Ùˆ نمايندگان آنها يعني خبرنگاران Ùˆ عكاسان رسانه ها قرار داشته باشد. ØØªÙŠ Ø¯Ø± مورد جلسات دادگاه ها، مطابق اصل 165 قانون اساسي، اصل بر علني بودن آنها است مگر آنكه به تشخيص دادگاه علني بودن آن مناÙ�ÙŠ عÙ�ت عمومي يا نظم عمومي باشد يا در دعاوي خصوصي، طرÙ�ين دعوي تقاضا كنند كه Ù…ØØ§ÙƒÙ…Ù‡ علني نباشد. اما ØØ§Ù„ا وضعيت طوري شده كه روابط عمومي Ù�لان وزارتخانه از خبرنگاران براي ØØ¶ÙˆØ± در يك سمينار دعوت مي كند. وقتي خبرنگاران به Ù…ØÙ„ همايش مي روند، از ورود آن ها جلوگيري كرده Ùˆ اعلام مي كنند كه خبر مكتوب آن را متعاقبا براي رسانه ها خواهند Ù�رستاد! اين هماني است كه ديروز دقيقا در مورد سمينار معاونان امور عمراني استانداري هاي سراسر كشور در تهران اتÙ�اق اÙ�تاد. نمونه ديگري كه ØØªÙŠ ØµØ¯Ø§ÙŠ رييس قوه مقننه را هم در آورده، تنظيم ناقص Ùˆ جهت دار خبر نشست هيات رييسه مجلس با اعضاي شوراي نگهبان بود كه هنوز هم شوراي نگهبان در مورد اين مسئله، توضيØÙŠ Ø¨Ù‡ اÙ�كار عمومي نداده است. غم انگيزترين بخش قضيه نيز اينجا است كه اخيرا مد شده است كه هر دستگاه Ùˆ نهادي نامه اي به مطبوعات يا معاونت مطبوعاتي وزارت Ù�رهنگ Ùˆ ارشاد اسلامي ارسال مي كند Ùˆ از رسانه ها مي خواهد، هيچ خبري را در مورد ØÙˆØ²Ù‡ كاري آن نهاد يا سازمان، بدون هماهنگي با روابط عمومي سازمان مربوطه درج نكنند. اداره كل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد هم لطÙ� مي كنند Ùˆ هر چند وقت يكبار، رونوشت آن نامه ها را همراه با نامه مستقلي به مديران مسؤول نشريات ارسال مي كند Ùˆ از آنها مي خواهد Ù…Ù�اد نامه را رعايت كنند. اين در ØØ§Ù„ÙŠ است كه طبق تبصره 2 ماده 5 قانون مطبوعات Ù�قط مصوبات شوراي عالي امنيت ملي براي مطبوعات لازم الاتباع است Ùˆ مطابق ماده 4 همان قانون هيچ مقام دولتي Ùˆ غير دولتي ØÙ‚ ندارد به سانسور يا كنترل نشريات مبادرت كند. تبصره 1 ماده 5 ØØªÙŠ Ù…Ø¬Ø§Ø²Ø§Øª متخلÙ�ان از اين مواد قانوني را نيز مشخص كرده است: اما ØÙŠÙ� Ùˆ صد ØÙŠÙ� كه مدعي العموم ما Ù�قط به دنبال كشÙ� تخلÙ�ات مطبوعات است Ùˆ تاكنون ØØªÙŠ ÙŠÙƒØ¨Ø§Ø±ØŒ در جايي كه ØÙ‚ÙŠ از مطبوعات زير پا گذاشته مي شود، عليه متخلÙ� اقامه دعوي نكرده است. انجمن هاي صنÙ�ÙŠ ومطبوعاتي ما هم كه ماشاء الله خواب تشريÙ� دارند، تا مناÙ�ع ØØ²Ø¨ÙŠ Ùˆ سياسي Ø¬Ù†Ø§Ø Ù…ØªØ¨ÙˆØ¹Ø´Ø§Ù† به خطر نيÙ�تاده باشد به خود تكاني نمي دهند! منبع: روزنامه خراسان 19/10/81 اين مقاله در سايت بازتاب منتشر شده است نوشته شده در ساعت 5:50 AM توسط hamid
|